İnternet Gizliliği




Gizlilik neden önemli? Devlet benim bilgilerimi ne yapacak sanki! Aman canım sende abartıyorsun kim benim bilgilerimle ilgilenir ki? Eh zaten böyle diye diye tüm bilgilerimizi her yere yaymadık mı dostlar? Öncelikle şunu anlamamız gerekiyor: Kişisel gizlilik sadece bilgi verip vermeme meselesi değildir. Gizlilik mahremiyetin korunması ve birazda olsa özel alanlarımızın bulunması için önemli bir kavram. Belki hiç birimiz yasa dışı işler yapmıyoruz, silah kaçakçısı falan değiliz ama bu devlete ve diğer şirketlere bizi izleme, her türlü bilgimizi loglama hakkını verir mi? Bana kalırsa vermez, devlete bile bu konuda güvenemeyiz. Hatırlarsınız geçenlerde yaklaşık 50 milyon (50.000.000) Türk vatandaşının kapı adreslerinden, TC kimlik numaralarına kadar her şeyin bulunduğu bir sql dosyası tüm internete yayıldı, biz bu dosyayı yeni görsek de bu ve benzeri bizzat devletten sızmış dosyalar yıllardır intenet aleminde dolaşıyor. Bu örneği neden verdim? Gidenler gitti zaten artık bireysel olarak bir şey yapamayız, özellikle de devlete karşı (Maalesef Türkiye'de olunca bir şey yapamıyoruz :) ), ama şunu görebiliriz, devletin sistemleri dahi güvenli değilken -zira bir memurun yanında 4 GBlik bir usb bellek götürüp tüm bu bilgileri elde etmesi mümkün-. bilgilerimizi özel şirketlere vermek ne kadar doğru? Levent beyin güzel bir sözü var "hizmet bedavaysa ürün sizsiniz" doğru bizler ürün oluyor, internetin bedava kalmasının bedelini bilgilerimizle ödüyoruz. Şirketler para kazanıp ayakta kalabilmek için bizi satmak zorunda kalıyor. Dikkat ederseniz bilgilerimizi demedim çünkü bizi, biz yapan şey bilgilerimiz ve bunlar satılıyorsa bizde satılıyoruz demektir.



Artık ürün olmayı bırakmamız gerekiyor. İnternet onu yaratanların kontrolünden çıktı ve farklı bir aşamaya evrildi (internetin yaratıcıları derken arpanet ve onu yapan ABD savunma bakanlığından söz etmiyorum, www den bahsediyorum.) kimsenin gizli olamadığı, her şeyin ortaya saçıldığı bir para makinesine dönüştü. Ben bu alanda biraz mahremiyet istiyorum ve bunu alacağım, derdim devletlerle değil zira zaten doğar doğmaz tüm bilgilerim devlete veriliyor ve bu bilgiler sayesinde devletin bir parçası oluyorum; ama görüldüğü üzere devlet ona verdiğim bilgileri korumakta yetersiz ve başarısız işte tam bu nedenle ona da güvenmiyorum. Derdim şirketlerle ve onların benim üzerimden, bana ait bilgileri satarak para kazanmasında. Buna daha fazla izin vermeyi düşünmüyorum ve sizlerede aynısını tavsiye ederim. Ürün olmayın zira sizler birer rakamdan daha fazlasısınız. Bunu yapabilmek için biraz daha fazla çaba ve belki para gerekecek ama sonuçlar kesinlikle buna değer olacak.



Peki gizliliğinizi nasıl korursunuz?

Bunları madde madde inceleyelim:

  • Öncelikle ticari firmaların verdiği her ücretsiz hizmette ürün olacağınızı unutmayın ve buna uygun davranın. Mesela gmail de her mailinizin size reklam göstermek amacıyla okunduğunu bilin. İnternetteki reklam ağları sizin hangi sitelere girip neler yaptığınızı izlemek ve size buna uygun reklam göstermek amacıyla bilgisayarınıza çeşitli çerezler bırakır, bunu engellemenin bir kaç yolu var öncelikle tarayıcınıza kuracağınız Privacy Badger eklentisiyle çoğu ağı engelleyebilirsiniz ayrıca adblock plus gibi reklam engelleme uygulamaları da size yardımcı olacaktır.

  • Açık kaynak yazılım kullanmaya çalışın zira çoğu kişinin yanlış bildiği açık kaynak yazılımın güvensiz olduğu safsatasına kanmayın açık kaynak her hangi bir kapalı kaynak yazılımdan daha güvenlidir zira yazılım sürekli kontrol edilir ve düzeltilir, bunu yapmak için çeşitli organizasyonlar ve kuruluşlar sürekli olarak yazılımları inceler ve buldukları açıkları yazılımın geliştiricisine bildirirler. Kapalı kaynak yazılımda böyle bir koruma yoktur ve sadece kodu görebilen çok sınırlı kitlenin gücüyle açıklar kapatılır, ve hatta kapatılamaz geçenlerde apple ile fbi arasında olan tartışmanın sonunu hepimiz biliyoruz, sistemi apple açmadı ama fbi kırmanın bir yolunu buldu üstelik bunu apple'a söylemedi :) yani sistemin geliştiricisi bile kendi sistemindeki açıkları bulamıyor.

  • İsminizi ve kişisel bilgilerinizi tanımadığınız kimseyle paylaşmayın ve bu konuda çocuklarınızı dikkatle izleyin. Özellikle çocuklar için internette gizlilik çok daha önemli çocuğunuzun herhangi bir fotoğrafını kesinlikle ama kesinlikle internette paylaşmayın, çocuklar 18 yaşına kadar sizin sorumluluğunuzda olan bireyler ve onlar adına yapacağınız her hangi bir şey ilerde başlarına büyük problemler açabilir ayrıca internette asla onları tek başına bırakmayın ekşi sözlükde bir yazarın başına gelen bu olay bu konuda iyi bir örnek, eğer küçük yaşlarda ki çocuklarınızı internetle yalnız bırakırsanız olabilecek şeyler mide bulandırıcı.

  • Mailler için şifreleme kullanan servisleri kullanın. proton mail bunun için güzel bir araç. 2048 veya 4096 şifreleme kullanarak maillerinizi ve mail kutunuzu koruyor. bedava ve ücretli olmak üzere seçenekler sunuyor. bedava seçeneğinde size 500 mb alan sunuyorken aylık 5€ ile 5GB mail alanı 1 adet özel domain ve 5 farklı adres seçeneği sunuyor.

  • Parolalarınız en az 8 karakterden oluşsun ve içlerinde rakam, harf ve noktalama işaretleri kullanın.

  • İnternette gezinirken bazen vpn servisleri kullanmamız gerekiyor. Unutmayın her servis ne kadar aksini iddia etsede gezintinizi loglar. Özellikle ücretsiz servisler çok daha tehlikeli zira vpn dediğimiz şey aslında internet trafiğinizin başka bir bilgisayar üzerinden akarak internete çıkmasından başka bir şey değil. Yapabiliyorsanız çeşitli yerlerden sanal bilgisayar kiralayarak  kendi vpn sunucunuzu kurun.

Başka bir yazıda görüşmek üzere kendinize iyi bakın :) Bana ulaşmak isterseniz aşağıya mail adresimi bıraktım. Posta kutum size her zaman açık :D
Anıl Aras | anil@anilaras.com.tr

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

RTL-SDR ile Amatör Telsizciliğe bir Dinleyiş :)

Yeni Başlayanlar İçin Linux Rehberi

Ubuntu 20.04 ile Linux Deneyimim Üzerine Bir Deneme